•  این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
  •  26414134 - ۰۲۱

رابطه میان خواب و رشد

كودكان 2 و 3 ساله به 12 تا 14 ساعت خواب در هر 24 ساعت نیاز دارند (تركیبی از 12 ساعت خواب شبانه و 5/1 تا 3 ساعت چرت روزانه)? كودكان 4 ساله حدودا 11 تا 13 ساعت خواب نیاز دارند ( كه حدود 11 ساعت آن خواب شبانه است)

خواب كافی به دلایل مختلف برای كودك بسیار مهم است، از ذخیره انرژی گرفته تا تشكیل ارتباطات مغزی (اگر فرصتی را كه به پدر و مادر برای استراحت میدهد در نظر نیاوریم). ولی یافتههای علمی حاكی از این است كه خواب سوخت لازم برای رشد فیزیكی را نیز تامین میكند.


علم رشد


رشد فرایندی پیچیده است كه به هورمونهای متعددی نیاز دارد؛ هورمونهایی كه اتفاقات متعدد بیولوژیك را در خون? اعضای بدن? عضلات و استخوانها موجب میشوند.
هورمونی پروتئینی موسوم به هورمون رشد كه از هیپوفیز ترشح میشود كلید این فعل و انفعالات است. عوامل متعددی بر تولید این هورمون مؤثر هستند از جمله عادت غذایی? استرس و ورزش و مهمترین عامل تولید آن در نوزادان خواب است.
هورمون رشد در طی روز آزاد میشود. ولی در مورد كودكان? بیشترین زمان آزاد شدن این هورمون كمی پس از آغاز خوابی عمیق است.


كودكان به چقدر خواب نیاز دارند ؟


كودكان 2 و 3 ساله به 12 تا 14 ساعت خواب در هر 24 ساعت نیاز دارند (تركیبی از 12 ساعت خواب شبانه و 5/1 تا 3 ساعت چرت روزانه)? كودكان 4 ساله حدودا 11 تا 13 ساعت خواب نیاز دارند ( كه حدود 11 ساعت آن خواب شبانه است). ( نیاز به خواب تا حدی شخصیست? و برخی كودكان نسبت به سایرین به كمی خواب كمتر یا بیشتر نیاز دارند)
بدون خواب كافی? مشكلات رشد به خصوص رشد اندك یا ناقص پدید میآیند. تولید هورمون رشد در كودكانی كه مشكلات جدی جسمی هنگام خواب نیز دارند، مثل مشكل تنفس نامنظم در خواب ،كمتر میشود.
تغییرات دیگری نیز در هورمونهای بدنكودكانی كه خواب كافی ندارند بروز میكند.
هورمونهایی كه گرسنگی و اشتها را تنظیم میكنند تحت تاثیر خواب قرار گرفته و به پرخوری یا ترجیح دادن كربوهیدراتهای پركالری منجر میشود. كمبود خواب میتواند بر هضم این غذاها نیز تاثیر بگذارد? و به ایجاد انسولین ناكافی بیانجامد? كه با دیابت نوع دوم مرتبط است.
كمبود خواب در شب همچنین میتواند مهارتهای حركتی و تمركز را در طول روز تحت تاثیر قرار دهد كه در نهایت باعث تصادفهای بیشتر و مشكلات رفتاری و عملكرد ضعیف در مدرسه میشود.


تضمین خواب خوب شبانه


اغلب كودكان به خوابی بیش از آنچه والدینشان لازم میدانند نیاز دارند.
نشانههای اینكه كودك شما خواب كافی نداشته است وسواس و بیحالی در روز، به خواب رفتن در اتومبیل و سخت بیدار شدن اوست. اگر كودك شما در زمان خواب بیشفعال است یا پیش از زمان خواب خسته به نظر میرسد نشانهی دیگریست از اینكه برنامهی خواب او نظم كافی را ندارد.
برای كمك به كودكتان :
• برنامهی ثابت و مستحكم خواب روزانه بریزید و به آن پایبند باشید
• یك خط مشی ثابت برای زمان خواب داشته باشید تا كودكتان بتواند ساعت خواب بدنش را تنظیم كند. اینكار را میتوان با حمام یا خوردن یك اسنك? خواندن قصه? حرفزدن آرام با او یا آواز خواندن انجام داد.
• مطمئن شوید كه اتاق كودكتان برای خواب مساعد است. اتاق وی باید تاریك و ساكت باشد.
• از بازیهای سخت فیزیكی مثل كشتی گرفتن پیش از خواب بپرهیزید. این بازی ها به جای اینكه خواب آور باشند تحریك كنندهاند.
• در تعطیلات یا آخرهفتهها به برنامهی زمانبندی و خط مشی خواب پایبند باشید. هر از چند گاهی تنوع داشتن به مشكلات بلندمدت نمیانجامد ولی برنامهی زمانی نامرتب خواب میتواند به عادت بدخوابی منجر شود.

 

فرم ورود

راه های تماس با فرامهد

سه راه متفاوت برای تماس با گروه پشتیبانی فرامهد وجود دارد .اولین راه ارسال تیکت است که در آن صورت تیکت شما بررسی و بدان پاسخ داده می شود. دومین راه به ایمیل های شرکت که در سایت نیز درج شده اند ایمیل ارسال نمایید .و آخرین راه نیز تماس با شماره تلفن فرامهد می باشد.هدف ما رضایت شماست.

آدرس ایمیل فرامهد : این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید
شماره تماس فرامهد : 26414134-۰۲۱
آدرس سایت رسمی فرامهد : www.faramahd.ir