دوران بارداری

رنگ کردن مو در زمان بارداری ممنوع

بسیاری از متخصصان زنان و زایمان توصیه می‌کنند رنگ کردن موها تا سه ماهه دوم بارداری به تعویق افتاده شود، اما این پزشکان راهکار دیگری را نیز به خانم‌ها پیشنهاد می‌کنند و آن «های‌لایت کردن یا مش کردن» موهاست که در آنها رنگ مو با کف سر تماس مستقیم ندارد، بلکه ساقه موها از کلاهی بیرون آمده و رنگ می‌شود. همچنین با بهره‌گیری از این روش‌ها، موهای سفید کمتر خود را نشان می‌دهد.

اما پزشکان با تاکید بر این‌که مواد شیمیایی موجود در رنگ مو حتی از ساقه موها نیز جذب می‌شود، توصیه میکنند: نباید فراموش کنید پوست سر به آسانی مواد مختلف را جذب کرده و از خود عبور می‌دهد. بر این اساس امروزه تماس رنگ مو با کف سر حتی برای خانم‌هایی که باردار هم نیستند، به دلیل اثرات منفی ناشی از ترکیبات شیمیایی موجود در آن نفی می‌شود. جالب است بدانید آزمایشات انجام شده روی حیوانات نشان داده، مواد شیمیایی موجود در رنگ مو باعث نقص جنینی می‌شود، البته این مساله وقتی پیش می‌آید که دفعات استفاده از رنگ زیاد باشد و پوست سر، زیاد در معرض رنگ شیمیایی قرار بگیرد، اما این مطالعات روی انسان به نتیجه قطعی نرسیده است.

تاکنون در محافل علمی دنیا پاسخ قطعی و روشنی به عوارض رنگ مو روی جنین داده نشده است. به همین دلیل برخی پزشکان رنگ کردن موها را حتی در ابتدای بارداری نیز نفی نمی‌کنند، اما از آنجاکه در سه ماهه اول بارداری، تقسیمات اصلی سلولی و ایجاد شبکه‌های عصبی جنین شکل می‌گیرد، جذب هر نوع ماده و ترکیب شیمیایی می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر جنین به جا گذارد. گرچه این آسیب‌پذیری طی 9 ماه بارداری به درجات کمتری نیز ادامه دارد و بهتر است تماس مادر با ترکیبات شیمیایی و آلرژی‌زا طی این دوران صورت نگیرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن