دوران بارداری

نکات تغذیه مادر در هفته پنجم

اگر هنوز شروع به مصرف مکمل‌های غذایی نکرده اید، بهتر است هر چه زودتر با مشورت پزشک خود اینکار را شروع کنید. ممکن است شما از رژیم غذایی خوبی بهره ببرید، اما همه مواد لازم به اندازه کافی به بدن شما نرسد. موادی مانند فولیک اسید که نوعی ویتامین B می باشد و به اصلاح عوارض لوله عصبی و کاهش احتمال تولد زودرس کمک می کند و یا آهن که نقش به‌سزایی در تولید گلبول‌های قرمز که وظیفه آن‌ها حمل اکسیژن است، دارد و یا کلسیم که ماده اصلی تشکیل دهنده دندان‌ها و استخوان‌های فرزندتان می باشد.

افزایش قابل ملاحظه حجم خون مادر در دوران بارداری نیاز به آهن را افزایش می دهد. در دوران بارداری مغز استخوان فعال ممکن است 50 میلی گرم آهن اضافه و جفت و جنین 250تا300میلی گرم آهن را به مصرف برسانند. روی هم رفته زن باردار باید بین 700تا800 میلی گرم آهن اضافه دریافت کند.

 کم خونی مادر با هماتوکریت کمتر از 32 درصد و هموگلوبین کمتر از 11گرم در دسی لیتر مشخص می شود. زن بارداری که مبتلا به کم خونی است خونریزی هنگام زایمان را کمتر تحمل می کند .این افراد نسبت به ابتلا عفونت پس از زایمان مستعد ترهستند. 

برای جذب مطلوب مکمل آهن باید آن را بین وعده های غذایی ودر دوزهای تقسیم شده دریافت کرد و از مصرف آهن با شیر، چای و قهوه خودداری شود.

بهترین منبع غذایی آهن جگر وپس از آن غذاهای دریایی، قلوه، دل، گوشت کم چرب، ماکیان و ماهی است. لوبیاهای خشک و سبزیجات بهترین منبع گیاهی هستند غذاهای دیگری که تامین کننده آهن هستند، عبارتند از: زرده تخم مرغ، میوه جات خشک، دانه های کامل(غلات کامل) نان های غنی شده.

به علاوه منابع غذایی حاوی ویتامین ث،‌ اسید سیتریک و اسید اسکوربیک مانند آب‌ پرتقال، انبه و طالبی، منابع حاوی اسید مالیک و اسید تارتاریک مثل هویج و سیب‌زمینی و محصولات تخمیری مثل سس سویا عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن هستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن